MISJA
· Wychowujemy dzieci w duchu wartości wskazanych przez patrona placówki Jana Pawła II,
· Wspomagamy i ukierunkowujemy rozwój każdego dziecka zgodnie z jego twórczym potencjałem i indywidualnymi możliwościami,
· Wspieramy działania wychowawcze rodziców pełniąc funkcję doradczą.
WIZJA
· Przybliżamy dzieciom życie i działalność patrona naszego przedszkola Jana Pawła II oraz staramy się, aby postać ta była dla dzieci wzorem i inspiracją do kształtowania osobistego systemu wartości.
· Zapewniamy miłą i bezpieczną atmosferę do zabawy i nauki,
· Wychowujemy poprzez teatr, muzykę, plastykę, taniec oraz sprawność fizyczną,
· Rozwijamy osobowość każdego dziecka w oparciu o preferowane systemy wartości,
· Wspieramy rodziców w wychowywaniu dzieci
· Integrujemy całą społeczność przedszkolną.
1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Przedszkole jest placówką bezpieczną, przyjazną dzieciom, rodzicom, pracownikom, otwartą na ich potrzeby.
Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole i rozwija ich kompetencje poznawcze. Dzieci zdobywają wiedzę głównie poprzez aktywne poszukiwania i odkrywanie otaczającej je rzeczywistości. Praktycznych umiejętności nabywają w toku działania, są także zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów. Dzieci uczone są troski o własne zdrowie, zachęca się je do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu – dzięki temu jednocześnie obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw oraz uczą się racjonalnie korzystać z jej naturalnych zasobów dla zdrowia i zaspokojenia własnych potrzeb.
Przedszkole podejmuje także działania na rzecz kształtowania poczucia własnej wartości dziecka. Wprowadza podstawowe zasady funkcjonowania w grupach społecznych poprzez ustalanie praw i obowiązków oraz naukę ich respektowania. Przedszkole wdraża również dzieci do kształtowania pozytywnych relacji społecznych, do dobrej komunikacji między rówieśnikami, a także z dorosłymi. Dzieci uczą się współdziałania w grupie, co daje im możliwość docenienia wartości wspólnego dzieła i pracy zespołowej.
Przedszkole prowadzi planowy proces
wychowawczy oparty na najważniejszych wartościach – dzieci uczą się odróżniać
dobro od zła, a także panować nad własnymi emocjami. Katalog wartości obejmuje
także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność,
szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Sylwetka absolwenta
Dziecko:
· nabywa wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w szkole
· jest aktywne, sprawne, kreatywne i pracowite.
· Jest radosne, spontaniczne, otwarte na innych, potrafi nawiązywać kontakty z rówieśnikami i osobami dorosłymi.
· Potrafi radzić sobie z trudnościami, emocjami, umie wyrażać swoje potrzeby.
· Jest kulturalne, koleżeńskie, uspołecznione.
· Jest uczciwe, nie kłamie, szanuje cudzą własność.
· Potrafi współdziałać w zespole, podejmować inicjatywę oraz uznawać racje i pomysły innych.
· Kocha i szanuje swoją rodzinę, miasto i Ojczyznę.
· Zna i szanuje wartości dobra, piękna, prawdy oraz wartości duchowe, religijne płynące z chrześcijaństwa
2. Wspieranie indywidualnego rozwoju wychowanków
Nauczyciele
monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka oraz jego sytuację społeczną
przez systematyczne obserwacje w celu zapewnienia mu optymalnych warunków do
osiągnięcia sukcesów rozwojowych odpowiednich do potrzeb, możliwości i sytuacji
społecznej. Przedszkole diagnozuje gotowość szkolną dzieci i w zależności od
wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka.
Jeżeli zachodzi taka potrzeba, korzysta w miarę możliwości ze współpracy z
odpowiednimi specjalistami. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, a także poszerza ją
o zajęcia dodatkowe umożliwiające rozwój zainteresowań i indywidualnych
talentów dzieci. Stosowane rozwiązania metodyczne wykraczają poza katalog
tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i zmierzają do wyzwalania
ciekawości i aktywności dzieci. Są to m.in. zabawy badawcze i doświadczenia,
metody aktywizujące. Nauczyciele współpracują ze sobą i własnym przykładem
potwierdzają głoszone wartości, w tym przede wszystkim wartość dobra,
współpracy oraz przestrzegania praw i odpowiedzialnego wywiązywania się z
obowiązków. Szczególną uwagę kadra pedagogiczna przywiązuje do kształtowania
osobowości dziecka opartej o wartości chrześcijańskie, otwartości na innych
ludzi i poczucie przynależności do rodziny i ojczyzny.
3. Formy pracy
· indywidualna
· zespołowa
· grupowa
· „Otwarte drzwi”- zabawy i zajęcia z dziećmi nowoprzyjętymi do przedszkola
· warsztaty integracyjne z rodzicami
·
pikniki
4. Zarządzanie przedszkolem
Kadra tworzy życzliwą atmosferę współdziałania opartą na zaufaniu, wspólnie przyjętych wartościach, dążeniu do dobra dziecka i koleżeńskości. Sprawność organizacyjna placówki jest oparta na statucie. Pomieszczenia przedszkolne i ich wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, która jest modyfikowana w razie konieczności. Podstawą zmian jest coroczna analiza zasobów przedszkola, jego specyfiki oraz pozyskiwanie informacji o potrzebach środowiska lokalnego. Realizacja koncepcji odbywa się przez uwzględnianie jej założeń i priorytetów w planach pracy rocznej.
5. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
Przedszkole
aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania i realizacji swojej
koncepcji pracy. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz
pokonywaniu ich trudności wychowawczych i edukacyjnych. Placówka dba o częste
kontakty na linii przedszkole–dom i doskonali formy tej współpracy. Przedszkole
podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska społecznego, a także w miarę
możliwości aktywnie odpowiada na jego potrzeby, m.in. przez włączenie się w
różnego rodzaju akcje charytatywne na rzecz dzieci, rodzin oraz organizowanie
spotkań międzypokoleniowych. Kalendarz wydarzeń i uroczystości przedszkolnych
pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także
potrzebami środowiskowymi. Przedszkole podkreśla swoją odrębność przez
wypracowanie i pielęgnowanie własnych tradycji.
> Współpraca z rodzicami
W procesie wychowania i edukacji w przedszkolu muszą brać aktywny udział rodzice. Nauczyciel przedszkola obok głównych odbiorców swoich działań, jakimi są dzieci pozostaje w rozlicznych interakcjach z rodzicami swoich podopiecznych. Rodzice w przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
· dążenie do jednolitych oddziaływań dydaktyczno– wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
· wszechstronny rozwój dziecka,
· nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
· zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno– wychowawczej,
· przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
· przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka, aby rodzice mogli je w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do potrzeb wspomagać,
· wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
· włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
· zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
· ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
· promowanie placówki w środowisku lokalnym.
> Formy współpracy z rodzicami obejmują:
· zebrania grupowe,
· zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
· konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
· prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
· organizację i prowadzenie zajęć i dni otwartych dla rodziców,
· organizację uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. inscenizacje, konkursy,
· włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych,
· konkursy, wycieczki,
· angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola i grupy.
> Współpraca z innymi przedszkolami i szkołami:
· Współpraca z placówkami zaprzyjaźnionymi np.– przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, konkursach, teatraliach organizowanych na terenie gminy Szemud
· Zapraszanie na konkurs recytatorski grup „0”
· Udział w lekcjach klas pierwszych
> Współpraca z innymi instytucjami :
W pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej podejmowana jest współpraca z instytucjami na terenie wsi Bojano, gminy Szemud oraz miasta Gdynia. Współpraca ta ma na celu urozmaicenie metod i form pracy służących wspomaganiu i ukierunkowywaniu rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym.
Celem współpracy z instytucjami jest:
· Rozbudzenie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
· Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
· Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
· Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
· Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
· Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
Współpraca z:
· Urzędem Gminy Szemud (udział w akcjach i konkursach),
· Nadleśnictwem (organizacja wycieczek do lasu),
· Domem Spokojnej Starości w Koleczkowie
· Urzędem Celnym w Gdyni
· Multikino Gdynia
· Teatr Muzyczny Gdynia
· Teatr Miejski Gdynia
· Ochotnicza Straż Pożarna Bojano
· Ośrodek Zdrowia
· Biblioteka Publiczna
· Zoo w Gdańsku
· Piekarnia
· Apteka
6. Promocja placówki
Promocja przedszkola jest w dzisiejszej rzeczywistości niezbędnym elementem zarządzania
placówką, a jej jakość zależy zarówno od dyrektora, rady pedagogicznej, jak i od pozostałych
pracowników.
Działania promocyjne obejmują:
· prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
· dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
· organizowanie wystaw prac dziecięcych,
· organizacja uroczystości przedszkolnych,
· udział dzieci w konkursach, przeglądach artystycznych i festiwalach,
· prowadzenie strony internetowej placówki i facebooka,
· prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
· dbałość o estetykę otoczenia wnętrz i na zewnątrz budynku,
· upowszechnianie informacji o przedszkolu.
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ
· Każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji, żeby mógł z nią pracować,
· Każdy nowy pracownik dostaje egzemplarz Koncepcji,
· Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego,
· Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków,
· Rodzice zapoznają się z Koncepcją na zebraniach grupowych,
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY W ZAKRSIE BAZY:
· Założenie trawnika na placu zabaw w ogrodzie przedszkolnym,
· Remont i uzupełnienie brakującej części ogrodzenia
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY W ZAKRSIE DOSTRZEGANIA POTRZEB DZIECI I RODZICÓW:
· Planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu wymiany informacji o dziecku.
Uwagi o realizacji: Koncepcja może być modyfikowana:
© Nullam malesuada erat ut turpis